Menu Zavřeno

Review of Ab Origine at Musicserver.cz

Czech website Musicserver.cz published a review of my latest LP Ab Origine. The author of the review Mr. Matýsek gave the album a nice rating 8 of 10 and described the music in a nice way. Unfortunately only in czech language. But if you speak czech or if you want to use a translator, there it is:

Sbližování jazzu a hiphopového producentství je v poslední době v jazzových kruzích nepřeslechnutelné. Žánru, který je typický svým hledačstvím, to pomáhá prozkoumávat nové obzory. A jak vidno, tento přístup se zabydluje i u nás, důkazem budiž projekt Ab Origine Adama Urbana.

Tento moderní přístup k jazzu, který je kořeněn elektronickými beaty, také k žánru přitahuje nové posluchače odkojené úplně jinou hudbou. Stačí se podívat na megalomanské projekty, jež se svým širokým muzikantským kolektivem tvoří saxofonista Kamasi Washington. Zmiňovat epického Washingtona v souvislosti se spíše malým projektem Adama Urbana (v producentské branži známějšího pod pseudonymem Renk) je možná lehce nadnesené, přesto mají ledacos společného. Minimálně to, že se oba pohybují v oblastech moderního jazzu a hudebně vycházejí ze stejných zdrojů, tedy amerického jazzu sedmdesátých let, onoho směru, který do sebe nasával vlivy funku, r’n’b a další černošské hudby, onoho směru, který se stal neoddělitelným soundtrackem dobové béčkové kinematografie.

I hudba Adama Urbana (a Aficionados, kapely postavené pro natáčení tohoto alba) má jisté kinematografické kvality. Drží se v čistě instrumentální rovině, prostoru je tak, byť na nepříliš rozsáhlé nahrávce, skutečně dost. Možná je to právě ohlas předchozí Urbanovy tvorby, který se podařilo na Ab Origine přenést, jakási stručnost, schopnost postavit skladbu na silném ústředním motivu či hravém nápadu (výrazný funkující riff v Behind The Corner či přelétavé klávesové echo v Let’s Jam). Tento je pak přirozeně muzikantským způsobem začleněn do výsledku.

Ab Origine je živé album, jež s úspěchem přenáší atmosféru studiového nahrávání (trubka či saxofon se přirozeně proplétá s houslemi) do drážek vinylu. Deska je jen na několika místech doplněna lehce použitými samply. Vše se vlní a přelévá nad vrstvou výrazných beatů, opět ale hraných samotným Urbanem na skutečné bicí. Celou nahrávkou tepe výrazný spodní proud nadšení pro jazz jako takový, proud přihlášení se k vlastním láskám, které ale až nyní dostaly možnost se prodrat až na povrch. Těžko říct, jestli to bude pro Adama Urbana nový začátek a z Aficionados se stane regulérní kapela, či zda všechno zůstane jen jednorázovým projektem. Ať tak, nebo tak, Ab Origine je převelice zajímavá deska velkých kvalit, které snesou i poměrně vysoká měřítka.

Source: Musicserver.cz